PGO - Persoonlijke gezondheidsomgeving

 

 

 

 

 
 

 

PGO

Lees voor

Steeds vaker leest of hoort u over een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Wat is het? Hoe kunt u het gebruiken? En wat kunt u er straks mee bij het Audiologisch Centrum Holland Noord (ACHN)?

Wat is een PGO?

Een PGO is een website of app waarin u gegevens over uw gezondheid verzamelt. Veel informatie over de zorg op het ACHN staat al in uw medisch dossier.

Het voordeel van een PGO is dat u daarin alle informatie opslaat van alle zorgverleners waar u onder behandeling bent. Denk bijvoorbeeld aan de huisarts, het ziekenhuis en natuurlijk aan het audiologisch centrum. 

 

Met alle informatie bij elkaar in een PGO, krijgt u inzicht in uw gezondheidssituatie.

Er zijn verschillende PGO's die allemaal andere functies aanbieden. Op www.pgo.nl/kies-een-pgo staat een overzicht. 

Wat zijn de voordelen van een PGO?

Met een PGO:

  • hoeft u niet meer te zoeken naar uw gezondheidsinformatie;
  • staat alles overzichtelijk op één online plek;
  • zijn en blijven uw gegevens veilig.

Veelgestelde vragen

Hoe zit het met de veiligheid van mijn gegevens?

Om het uitwisselen van gezondheidgegevens veilig en zonder problemen te laten verlopen is het landelijke MedMij Afsprakenstelsel opgesteld. Dit zijn de spelregels voor het veilig uitwisselen van medische gegevens. PGO's en zorgverleners met een MedMij-label volgen deze regels. Via MedMij zet u op een veilige manier een kopie van uw medische gegevens in uw PGO. 

Hoe werkt een PGO?

In een PGO staan uw gezondheidsgegevens op een plek. Dat geeft overzicht. In een PGO verzamelt u uw medische gegevens van verschillende zorgverleners en bekijkt u ze. Steeds  meer zorgverleners sluiten hun systeem aan bij een PGO.

Kunnen anderen meekijken in mijn PGO?

Alleen met uw toestemming kunnen anderen meekijken en gegevens ophalen in uw PGO. Bij de meeste PGO’s kunt u iemand toestemming geven om in uw PGO te kijken. Deze toestemming moet u wel aanmelden in uw PGO. Voor het ophalen van uw gegevens bij uw zorgaanbieder kunt u ook anderen (bijvoorbeeld mantelzorgers) toestemming geven. U meldt dit vooraf aan bij DigiD Machtigen. Op de website van DigiD (www.DigiD.nl) ziet u hoe u dat doet. Ook hier geldt: een PGO is van u en u besluit of en met wie u deze informatie deelt.

Mag ik zelf een PGO kiezen?

Ja dat mag. Een PGO is van u. Wel is aan te raden om een door MedMij goedgekeurde PGO te kiezen. Op www.pgo.nl/kies-een-pgo staat een overzicht van de verschillende PGO's. Wij geven de voorkeur aan Quli.

Kan iedereen een PGO gebruiken?

PGO's zijn te gebruiken door mensen ouder dan 16 jaar.  

Bent u client bij het ACHN en bent u ouder dan 16 jaar? Dan kunt u vanaf nu de correspondentie gegevens (zoals patiëntbrieven) ophalen in het door u gekozen PGO (zie www.pgo.nl/kies-een-pgo). 

Waar kan ik terecht met vragen over PGO's?

Voor vragen over de PGO's kunt u terecht bij de PGO die u heeft gekozen of via PGO.nl.

Mijn gegevens kloppen niet, wat nu?

Neem contact op met het ACHN via 072 - 514 1050 om de juiste gegevens door te geven. 

Het lukt niet om mijn gegevens op te halen. Wie kan mij helpen?

Neem contact op met de maker van uw PGO. 

Het lukt mij niet om in te loggen. Wie kan mij helpen?

Neem contact op met de maker van uw PGO.  

 

Lees voor

Steeds vaker leest of hoort u over een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Wat is het? Hoe kunt u het gebruiken? En wat kunt u er straks mee bij het Audiologisch Centrum Holland Noord (ACHN)?

Wat is een PGO?

Een PGO is een website of app waarin u gegevens over uw gezondheid verzamelt. Veel informatie over de zorg op het ACHN staat al in uw medisch dossier.

Het voordeel van een PGO is dat u daarin alle informatie opslaat van alle zorgverleners waar u onder behandeling bent. Denk bijvoorbeeld aan de huisarts, het ziekenhuis en natuurlijk aan het audiologisch centrum. Ook kunt u in een PGO gegevens opslaan die u heeft verzameld, zoals metingen van uw bloeddruk.

 

Met alle informatie bij elkaar in een PGO, krijgt u inzicht in uw gezondheidssituatie.

Er zijn verschillende PGO's die allemaal andere functies aanbieden. Op www.pgo.nl/kies-een-pgo staat een overzicht. 

Wat zijn de voordelen van een PGO?

Met een PGO:

  • hoeft u niet meer te zoeken naar uw gezondheidsinformatie;
  • staat alles overzichtelijk op één online plek;
  • zijn en blijven uw gegevens veilig;
  • kunt u persoonlijke gegevens toevoegen, zoals een stappenteller, bloeddruk of een dagboek.

Veelgestelde vragen

Hoe zit het met de veiligheid van mijn gegevens?

Om het uitwisselen van gezondheidgegevens veilig en zonder problemen te laten verlopen is het landelijke MedMij Afsprakenstelsel opgesteld. Dit zijn de spelregels voor het veilig uitwisselen van medische gegevens. PGO's en zorgverleners met een MedMij-label volgen deze regels. Via MedMij zet u op een veilige manier een kopie van uw medische gegevens in uw PGO. 

Hoe werkt een PGO?

In een PGO staan uw gezondheidsgegevens op een plek. Dat geeft overzicht. In een PGO verzamelt u uw medische gegevens van verschillende zorgverleners en bekijkt u ze. Steeds meer zorgverleners sluiten hun systeem aan bij een PGO.

Kunnen anderen meekijken in mijn PGO?

Alleen met uw toestemming kunnen anderen meekijken en gegevens ophalen in uw PGO. Bij de meeste PGO’s kunt u iemand toestemming geven om in uw PGO te kijken. Deze toestemming moet u wel aanmelden in uw PGO. Voor het ophalen van uw gegevens bij uw zorgaanbieder kunt u ook anderen (bijvoorbeeld mantelzorgers) toestemming geven. U meldt dit vooraf aan bij DigiD Machtigen. Op de website van DigiD (www.DigiD.nl) ziet u hoe u dat doet. Ook hier geldt: een PGO is van u en u besluit of en met wie u deze informatie wilt delen.

Mag ik zelf een PGO kiezen?

Ja dat mag. Een PGO is van u. Wel is aan te raden om een door MedMij goedgekeurde PGO te kiezen. Op www.pgo.nl/kies-een-pgo staat een overzicht van de verschillende PGO's. Wij geven de voorkeur aan Quli.

Kan iedereen een PGO gebruiken?

PGO's zijn te gebruiken door mensen ouder dan 16 jaar.

Bent u client bij het ACHN en bent u ouder dan 16 jaar? Dan kunt u vanaf nu de correspondentie gegevens (zoals patiëntbrieven) ophalen in het door u gekozen PGO (zie www.pgo.nl/kies-een-pgo). 

Waar kan ik terecht met vragen over PGO's?

Voor vragen over de PGO's kunt u terecht bij de PGO die u heeft gekozen of via PGO.nl.

Mijn gegevens kloppen niet, wat nu?

Neem contact op met het ACHN via 072 - 514 1050 om de juiste gegevens door te geven. 

Het lukt niet om mijn gegevens op te halen. Wie kan mij helpen?

Neem contact op met de maker van uw PGO. 

Het lukt mij niet om in te loggen. Wie kan mij helpen?

Neem contact op met de maker van uw PGO.  

 

Contact

 

NSDSK Algemeen

    020-5745945

    nsdsk@nsdsk.nl

   Lutmastraat 167
1073 GX Amsterdam

 

Audiologisch Centrum
Holland Noord

    072-5141050

    achn@nsdsk.nl

   De Vliegerstraat 1a
1816 KD Alkmaar

 

 

Spraaktaalcentrum
Amsterdam Noord
   020-5745920
   stan@nsdsk.nl
   Noordeinde 124B
1121 AL Landsmeer

 

Spraaktaalcentrum
Amsterdamse Poort

   020-2382571

   stap@nsdsk.nl

   Hofgeest 343
1102 ER Amsterdam

 

 

Volg ons op