Emotie socialisatie van ouders

Lees voor

Praten over emoties: De relatie tussen emotie socialisatie van ouders en de emotionele ontwikkeling van hun jonge kinderen. 


Ouders dragen bij aan de emotionele ontwikkeling van hun kinderen. Dat gebeurt al in de eerste levensjaren. Ouders tonen hun eigen emoties, reageren op de emoties van hun kind en praten over emoties en emotionele gebeurtenissen. Het is belangrijk om te onderzoeken hoe ouders hierin verschillen en hoe dit opvoedgedrag relateert aan de emotionele en sociale ontwikkeling van kinderen. Zo kunnen ouders, wanneer nodig, in de opvoeding ondersteund worden. En krijgen kinderen de beste kans om zich te ontwikkelen. 

Onderzoeksvraag

Hoe ziet de emotie socialisatie, specifiek het praten over emoties, van ouders van jonge kinderen eruit? Hoe verhoudt deze emotie socialisatie zich tot de emotionele ontwikkeling van deze jonge kinderen (0-6 jaar)?

Opzet

Sanne Peet zal 5 jaar lang (2023 – 2028) werken aan dit promotieonderzoek om de onderzoeksvragen te beantwoorden. Dat wordt gedaan met de volgende projecten:

  • Meta-analyse en systematische review naar emotie socialisatie door ouders in relatie tot de emotionele ontwikkeling van jonge kinderen (0-6 jaar)
  • De relatie tussen ouders’ emotie regulatie en de emotie regulatie van hun kinderen (2 jaar): Praten over emoties als mediator
  • De ontwikkeling van emotietaal van ouders en kinderen over de tijd (3 en 4 jaar)
  • Emotietaal in het gezin: Interactie tussen beide ouders en hun (dove/slechthorende) kind(eren) (3-5 jaar). 
  • Het laatste project is nader te bepalen op basis van vragen die tijdens het onderzoek naar voren komen. 
Looptijd

Januari 2023 – Januari 2028

Projectleden

Sanne Peet, PhD-kandidaat, NSDSK
Evelien Dirks, co-promotor, NSDSK
Hedwig van Bakel, promotor, Universiteit van Tilburg

Uitvoerende organisaties

NSDSK, Universiteit van Tilburg
Dit promotieonderzoek is onderdeel van het project Baby 2020 | NSDSK