Enthousiaste grootouders over de Grootoudermodule

Grootouders Henny, Ria en Guke deden mee aan de grootoudermodule van de NSDSK. ​Hun kleindochter is doof en gaat naar behandelgroep de Knipoog. De grootoudermodule bestaat uit vijf bijeenkomsten met steeds een gebarenles en voorlichting. Vele gebaren verder kunnen Henny, Ria en Guke nu niet alleen interactief voorlezen met ondersteunende gebaren, maar weten ze ook meer over mimiek en communicatie. 
 
Tijdens de les verbaast Ria zich regelmatig over de herkenbaarheid van een gebaar. “Sommige gebaren zijn heel logisch en andere gebaren blijven hangen omdat ze apart zijn”, zegt ze terwijl ze HOE en WAAROM gebaart. Opa Henny merkt op dat veel gebaren wel op elkaar lijken. “Met twee vingers kun je bijvoorbeeld al PAARS, PAARD en KAARS gebaren. Dan moet je opletten dat je de goede beweging maakt.” Ook hun kleindochter van bijna twee jaar zet gebaren in tijdens de communicatie. Dat merkt Guke vooral als ze met haar kleindochter naar buiten gaat. “Het gebaar voor SCHOMMEL en PAARD weet ze heel goed. Soms begrijp ik haar gebaren ook niet. Dat is hetzelfde als bij horende kinderen. Die zeggen soms ook woorden of brabbels die je niet verstaat.”
 
Ria merkt dat haar kleindochter soms ook niet alles begrijpt. “We hebben tijdens de lessen geleerd dat je alles moet benoemen. Voor een doof kind is het niet altijd duidelijk waarom iets gebeurt. Als een ander kind bijvoorbeeld iets afpakt, moet je uitleggen waarom dat is.” Ook het gebruik van goede mimiek hoort hierbij. Dat vond Guke het meest nuttig aan de cursus. Het besef dat mimiek heel belangrijk is, was voor haar een eyeopener. De afwisseling van voorlichting en gebarenles werkte voor Henny heel goed. Ria vertelt dat zij veel creatiever in het gebaren is geworden. “Als je een gebaar niet weet, dan bedenk je zelf wat. Soms doe je het dan nog goed ook.” Daar is Guke het mee eens: “In het begin denk je dat je alles fout doet. Dat heb ik losgelaten. Ik ben niet meer bang om fouten te maken, als je elkaar maar begrijpt.”
 
De grootouders vinden het jammer dat de grootoudermodule er nu op zit. De verwachtingen zijn allemaal waargemaakt, op een na: “ik had wel meer huiswerk verwacht!” lacht Guke. Aangezien er voor de grootouders geen vervolgcursus is, maken Henny, Ria en Guke plannen om met elkaar gebaren te oefenen. “We kunnen best een avondje gebarenmemory spelen” zegt Guke. Henny en Ria sluiten zich daarbij aan: “we hebben de KinderGebaren-app en we kunnen gebaren opzoeken, dus we zullen het leren van gebaren zeker voortzetten!”

Category